Transparante vuilniszakken voor bedrijfsrestafval verplicht vanaf 1 januari 2023

Tussen de corona- en energiecrisis door zijn er de afgelopen jaren al heel wat maatregelen genomen voor een duurzamer klimaat. Sorteren is daarbij een van de sleutelbegrippen. Vanaf 2023 voert OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) dan ook de verplichting door dat bedrijfsrestafval in transparante vuilniszakken moet worden verzameld. Deze regel zorgt er immers voor dat de inzamelaars gemakkelijker en sneller kunnen controleren op sorteerfouten.

Net als thuis ben je als bedrijf verplicht om verschillende vuilbakken en afvalcontainers in jouw bedrijf voorzien. Vanaf 1 januari 2023 komt daar bij dat jij als horecaondernemer verplicht zal moeten overschakelen op transparante vuilniszakken voor het restafval afkomstig van jouw horecazaak. De mate van transparantie van de afvalzakken werd niet vastgelegd door de wetgever. Het enige criterium is dat men doorheen de zak moet kunnen kijken, om de inhoud ervan makkelijk te controleren op eventuele sorteerfouten.

Bovendien geldt de verplichting alleen voor bedrijfsrestafval dat wordt aangeboden in containers, niet voor de selectief ingezamelde afvalstromen. Die stromen betreffen bijvoorbeeld keukenafval en etensresten of papier en karton die periodiek en op een specifieke manier moeten worden ingezameld. De laatste wijzigingen hierin zijn doorgevoerd op 1 januari 2021. Meer informatie hierover kan je nalezen op de OVAM-website.

Wil je meer informatie? Contacteer dan de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij per mail via info@ovam.be of telefonisch op 015 28 42 84.

www.horecavlaanderen.be