Frituur Carlo , een zaak met een duidelijke visie

In het Nieuwsblad spotte ik het verhaal van Carlo Lannoo, een friturist die al meer dan 25 jaar in het vak staat. Ik wou er iets meer over weten en wist hem te strikken voor een interview waarin hij heel duidelijk en met heel veel passie vertelde over zijn verleden als friturist en de evolutie die het frituurlandschap heeft doorstaan.

De start gaat jaren terug toen Carlo, als ‘jonge snotter’, zoals hij het zelf verwoordt, in De Haan de horecazaak overnam waar hij toen werkte, de Mispelburg in de Vosseslag. Dat was een immense zaak met een camping, café, restaurant en snookerzaal bij. Dag en nacht werken betekende het. Maar de passie voor de horeca was ontstaan.

Die uitbating heeft Carlo een 7-tal jaar gedaan maar omdat hij de zaak niet effectief kon kopen, wou hij er op een bepaald moment toch mee stoppen, hoewel hij massa’s ideeën had om de Mispelburg tot een hoger level te brengen.

Eén van de kwaliteiten van Carlo is nu eenmaal dat hij niet bij de pakken blijft zitten en dat hij perfect aanvoelt wanneer de volgende stap moet worden gezet.

Hij liet de Mispelburg over voor een mooi bedrag en kon daarna even goed nadenken wat de volgende ‘move’ zou worden. Op dat moment was hij amper 29 èn eigenaar van verschillende panden waar hij wat verbeteringswerken aan uitvoerde.

Lang heeft het nadenken niet hoeven duren en het was eerder door een toeval, een heel kleine advertentie in de toen populaire ‘Streekkrant’ dat Carlo de stek vond om de doorstart te maken. De advertentietitel luidde: ‘Topfrituur over te nemen aan de haven van Blankenberge.’

Meteen dacht hij: ‘Dat is het!’ en inderdaad die topfrituur werd de basis van zijn toekomst. Op 1 mei 1999 startte hij daar en maakte hij er gouden tijden mee. De anciens onder de frituristen zullen wel begrijpen wat hij bedoelt. Rijen klanten die geduldig wachtten op hun frietjes en snacks. De frituur was dagelijks open en een vaste waarde aan de rand van het Leopoldpark, ook wel ‘de tennis’ genoemd in de volksmond.

25 jaar later

In de 25 jaar die volgden nam Carlo verschillende frituren over die hij liet uitbaten, zowel mobiele frituren (de zogenaamde frietkoten) als inpandige zaken. Hij was degene die die zaken inrichtte om ze na een x-aantal jaren van de hand te doen. Naast die frituren startte hij ook een succesvolle winkel met als product ‘het personaliseren van teddyberen’. Een bizarre switch maar het typeert Carlo wel.

Na een lange tocht van veel projecten en heel wat miserie met o.a. personeel, besloot Carlo om zich te gaan focussen op één zaak en die perfect te maken. Locatie: markt Blankenberge, een ideale plaats met heel veel passage. Spijtig genoeg kwam er in 2019 een einde aan dat verhaal wegens een grote kaper op de kust: de beslissing van de gemeente om de mobiele frituren van de openbare pleinen te weren. Een gekend verhaal in ons land dat ook Blankenberge en dus ook Carlo trof.

Het gevolg laat zicht raden: opnieuw zat Carlo in een twijfeltoestand: ‘Wat nog met mijn toekomst? Stop ik ermee of ga ik nog een tijdje verder!’. Uiteindelijk werd het de laatste optie en vond hij zichzelf toch nog wat te jong om te stoppen. Het vuur bleef nog branden en hij wou er nog eens voor gaan.

Op een bepaald stond een pand te koop in de belangrijkste straat van Blankenberge, de Kerkstraat.

Het pand, dat eerder een bakkerijtje was, bleek perfect gelegen dichtbij het station en een passage waar heel veel frituren ‘Waw’ tegen zeggen.

Het pand moest worden gestript en dat werd ook meteen gedaan maar Carlo’s wandelpad was geen gewoon pad en ook nu kwam er iets op dat pad waardoor zijn toekomst een andere wending kreeg. Een pandemie genaamd ‘Corona’ deed zijn intrede letterlijk op het moment toen hij de vloeren aan het strippen was. De timing kon niet slechter zijn.

De Kerstraat liep letterlijk leeg. Door Corona was het zo goed als verboden naar de kust te trekken, tenzij je er al woonde. Dat was dus een serieuze streep door de rekening en de verwachting om een goede start te maken werd meteen de grond ingeboord.

Op dat moment dacht hij: ‘Wat heb ik nu gedaan, waar ben ik nu aan begonnen?’.

Hij moest er een paar nachten over slapen maar had een enorm sterke ingeving die hem geen windeieren heeft gelegd. Op dat moment was Carlo één van de eersten die met het online gebeuren van start ging en dat was meteen een schot in de roos.

De klanten konden online frietjes & snacks bestellen en die kregen ze netjes aan huis geleverd via één van de brommers die ervoor werden aangeschaft.

Vanaf dag één was het een enorm succes. De interesse om van die app gebruik te maken was ongezien. Het was wat aanpassen, wat leren werken met het systeem maar de klanten hadden opnieuw het geduld van weleer en waren zeer blij met het initiatief want het streefdoel om de bestellingen te leveren was tussen de 7 à 15 minuten en veel klanten vonden dat flitsend snel. Een immens succes.

Carlo werkte met de app ‘Frietjesonline’ en ondertussen nam hij ‘TakeAway’ erbij maar bij Frietjesonline was hij de absolute pionier.

Een nieuwe aanpak

Corona heeft voor heel wat frituren een nieuwe aanpak opgedrongen en dat was ook bij frituur Carlo het geval. Hij is wel nog steeds 7 op 7 open maar ’s avonds is het om 20u30 gedaan. De tijd dat een frituur nog midden in de nacht frieten stond de scheppen is definitief gedaan.

De klant kan er uiteraard ook voor kiezen de frietjes in de frituur te gaan afhalen en sinds Corona achter ons ligt is de verhouding ‘online bestellen’ en ‘fysiek bestellen’ ongeveer 40/60 geworden. Sowieso zal het online gebeuren een blijver zijn.

Frituur Carlo in Blankenberge is niet groot maar het is wel exact wat Carlo voor ogen had voor zijn laatste zaak. Je moet efficiënt kunnen werken en hij wou ook ‘back to basics’ gaan. Dus het goede frituuraanbod, echte Belgische frieten, de beste gekende sauzen en snacks aanbieden en zich ver weg houden van alle nieuwe snacks die volgens hem toch soms een kort leven beschoren zijn.

Een frituur met veel zitplaatsen wou hij echt niet meer openen. Je moet kunnen rekenen op personeel en dat is tegenwoordig niet meer zo evident. Hij kan rekenen op een goed team van medewerkers, vooral flexi’s maar ook zijn levensgezel Tania en dochter Alana. Tania wordt omschreven als ‘vlieger’ van het team. Als er iemand te kort is, komt zij inspringen.

Carlo is iedereen enorm dankbaar voor het engagement.

De frituur is doorlopend open, maar dat is het ganse team nu wel gewoon en ook de klanten appreciëren dat.

Het onlinegebeuren zou in feite al meer dan genoeg kunnen zijn, maar je koopt geen pand in de Kerkstraat om enkel online te gaan verkopen.

Hoe het nu loopt is eigenlijk ideaal. De combinatie loopt heel goed, Carlo ziet er heel gelukkig uit en is dat ook.

Als dit de laatste uitbating is die hij doet, dan heeft hij het getroffen. Corona werd gevreesd maar het heeft ook wel iets opgebracht. Een negatieve ervaring kan dus wel degelijk leiden tot een positief einde!

carlo 2

Klantenbestand en planning

Wat het uitleveren van de bestelling betreft, kwam bij aanvang enkel Blankenberge aan bod en sommige klanten konden maar niet begrijpen dat de levering zo snel kon gebeuren. Tussen bestelling en levering zaten er soms maar 7 minuten.

Na x-aantal tijd begonnen ook andere frituren op de kar van de thuislevering te springen en dan breidde ook frituur Carlo de leverradius uit tot de randgemeenten.

Een guilty pleasure van Carlo is ‘Club Brugge’. In de uurroosterplanning die hij maakt voor het personeel wordt een blauw hartje geplaatst bij die momenten dat Club Brugge speelt en dat betekent meteen ook dat het personeel weet dat ze zich gaan moeten vrij houden. Dat ze zullen ingeschakeld worden om mee te helpen.

Elk lid van het personeel mag zijn eigen wensen uiten, maar ook voor Carlo mag het eens wat extra zijn en dat zijn dan de momenten op de matchen van Club Brugge in zowel binnen- als buitenland. Dat zijn heilige momenten en iedereen weet dat.
Voor de uitlevering van de bestellingen werden 2 scooters en 2 brommers aangeschaft en ook het ‘smartje’ van de zaak wordt af en toe in de strijd gegooid om de bestellingen tijdig te leveren.

Carlo houdt alles goed bij. Hij een man van grafieken en zet alles minutieus in planningen en andere bestanden. Het resulteert in mooie overzichten voor het personeel en het vermijden van discussie’s.

Dit is wellicht de laatste frituur en dat wil hij ook mooi laten eindigen. Het is een mooi verhaal en het vertegenwoordigt de tijdsgeest.

De frieten zijn altijd een heel belangrijk gegeven geweest voor Carlo en dat zal altijd zo blijven. Hij gaat zijn aardappelen zelf kiezen bij de aardappelgroothandel en brengt die zelf naar de zaak. Hij wil enkel het beste voor de klanten en frieten zijn en blijven het belangrijkste product van een frituur.

De frietsnit was eerder 13 mm, nu 12 mm. Een dikke friet, maar de echte Belgische friet. Een formaat waar de jongeren misschien een probleem mee hebben omwille van wat ze gewoon zijn in de gekende fastfoodzaken, maar het is en blijft een feit dat het om versheid en ‘echtheid’ moet gaan en dat is hier zeker zo.

Ook het snackgamma wordt beperkt tot de echte toppers en dat is meer dan voldoende.

Een dankjewel om te eindigen

Eén van de contacten die hij zeker via deze weg eens wil bedanken is de leverancier waar hij al jaren mee werkt: Buysse Snacks uit Laarne. Een heel sympathiek bedrijf waar de klant weet wat je er aan hebt.

Het is een grossier die de evolutie in de frituursector maar al te goed kent, is meegegroeid zonder te ontploffen en die de band met de klanten altijd heel hoog heeft gehouden. Het persoonlijk contact wordt hoog in het vaandel gedragen en dat is bijzonder positief.

Carlo staat erop met name Pascal Buysse te bedanken voor het jarenlange vertrouwen en de excellente samenwerking.

Ook de bakwand van Florigo is hij heel tevreden mee, alsook de service van de firma Nys.

Er is een spreekwoord: ‘Schoenmaker, blijf bij uw leest.’ Dat is wat Carlo toepast op zijn frituur. Het is echt niet nodig om én frieten, én snacks, én broodjes, én pitta’s, en burgers en en en … te verkopen. Breng een goed assortiment en breng dat met kwaliteit en dat is wat de klant echt wil.

Een prima missie voor een frituur en eentje die Carlo zal blijven aanhouden.

Bij deze wensen we Carlo en het ganse team nog heel veel succes met deze authentieke frituur met moderne inslag.

Mocht er iemand, gecharmeerd door deze reportage, interesse hebben om de zaak over te nemen in de toekomst, dan is die welkom voor een babbel met Carlo!!

Bedankt voor het interview!!