Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/0/4/7/snackblad.be/httpd.www/wp-content/themes/the-core-parent/theme-includes/helpers.php on line 1413

De week van de friet 1-7 december

Naar goede gewoonte viert VLAM ook dit jaar de Week van de Friet. Van 1 tot 7 december worden de frietjes van de frituur in de schijnwerpers geplaatst. Thema van dit jaar is ‘Iedereen verdient een frietje van de frituur’.
Iedereen verdient een frietje van de frituur
Het is bekend dat bijna niemand kan weerstaan aan een frietje van de frituur. De frietkotcultuur werd begin dit jaar niet zonder reden toegevoegd aan de Vlaamse lijst voor immaterieel cultureel erfgoed.
Maar ook al lust iedereen dan wel de frietjes van de frituur, ze zijn helaas niet voor iedereen even bereikbaar. Denk maar aan mensen die in nachtploegen werken, politici in lange onderhandelingen of de bewoners van een rustoord bijvoorbeeld. Dat gegeven speelt VLAM uit in de nieuwe frietcampagne.
Opvallende tv-spot en online acties
Een nieuwe tv-spot trekt tijdens de Week van de Friet de aandacht, met in de hoofdrol een visser op volle zee. Ook hij heeft erg veel trek in frietjes van de frituur maar moet geduld oefenen. De tv-spot wordt uitgezonden op één. Neem gerust ook een kijkje op de website www.weekvandefriet.be voor de spot.
Op de campagnewebsite kan je bovendien iemand nomineren die een frietje van de frituur verdient maar er door omstandigheden geen kan eten. Uit alle inzendingen worden 3 winnaars geselecteerd. Zij zullen verrast worden met lekkere frietjes.
Je kan op de website ook jouw frietmoment delen via Instagram (#weekvdfriet), twitter en Facebook.
In de frituur
De Vlaamse frituristen zullen elk op hun manier aandacht besteden aan de Week van de Friet. Een campagneposter helpt hen hierbij. Wie weet wat jouw frituur in petto heeft om jou eens extra te verwennen! De frituristen kunnen hun eigen actie delen via de Facebook-pagina van de Week van de Friet.
Week van de Friet
Sinds 2000 voert VLAM in opdracht van de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven promotie voor de frietjes van de frituur. Door de frituur een hele week op een positieve manier in de spotlight te zetten, willen we het aandeel van de frituur binnen het frietverbruik verhogen.
Dat de frieten en de frituren ons na aan het hart liggen, blijkt opnieuw uit een onderzoek van Ivox waarin gepeild wordt (onderzoek loopt van maart 2014 tot feb 2015) naar de dagelijkse eet- en drinkgewoonten van de Vlaming. Op een willekeurige dag hebben 13 % van de 15- tot 65-jarigen frietjes gegeten. 93 % van de Vlamingen eet minstens één keer per maand frietjes en 46% gaat minstens één keer per maand naar de frituur.
De grootste frietadepten zijn de jonge mannen (15-24j) en de gezinnen met kinderen. Vooral op vrijdag (topdag), zaterdag of zondag gaan ze graag langs bij hun frituur in de buurt. Ze vinden de frietjes van de frituur bijzonder lekker en appreciëren de bakkunst van de friturist, de vriendelijke bediening en het assortiment. Dat een frituur makkelijk te vinden is in de eigen buurt en dat de openingsuren ruim zijn, zijn twee bijkomende troeven.
De frituur blijft ook bij uitstek dé plek voor een snelle hap en behoudt zijn voorsprong op hamburgerzaken en pittarestaurants.

www.weekvandefriet.be