Roy Smet en Nathalie De Vriese zijn de uitbaters van deze, in september 2023 opgerichte frituur met de leuke naam: ‘Smet Petet’.
Een van de eerste vragen die altijd worden gesteld is ‘Hoe ben je op het idee gekomen om een frituur te beginnen?’
Roy heeft een apart antwoord klaar. Zelf volgde hij kokschool en ook daar wordt een belangrijke vraag gesteld: ‘Wat wil je met je diploma gaan doen?’ Restaurant, brasserie, …’
In het geval van Roy was dat antwoord wellicht niet echt bevredigend voor de leerkrachten. Hij wou eigenlijk helemaal geen restaurant, brasserie of dergelijke openen of erin gaan werken. Maar, … mocht er eens een frituur over te nemen zijn, dàt zou hij wel zien zitten.
En inderdaad, een aantal jaren later was het dan zover. In thuisbasis Sint-Gillis-Waas stond op een bepaald moment een frituur over te nemen en Roy en Nathalie gingen informeren. De oorspronkelijke overnameprijs was wat aan de hoge kant maar toen de toenmalige uitbater enige tijd later zelf bij Roy aanklopte, hapte hij toe en zei hij zijn job als technieker adieu. Een beroep dat hij zo’n 18 jaar uitoefende maar waarvan de kennis ook wel eens in de frituur van pas kan komen.
Smet Petet kan je een gemeentefrituur noemen. De ligging is pal in het centrum en dat betekent dat het vooral rekenen is op de plaatselijke klant, wat ook het geval blijkt te zijn. Uiteraard komen ook wel eens klanten uit nabijgelegen gemeenten en ook wat vrienden van verder over de vloer, maar het grootste percentante van het klantenbestand vormt inderdaad de inwoners van Sint-Gillis-Waas en dichte omgeving.
Een frituur starten is vaak een stap waarvan je moet weten dat het afwachten is of je voldoende succesvol zal worden. Roy gaf, zoals eerder vermeld, zijn vaste job op om zich fulltime in te zetten voor Smet Petet. Echtgenote Nathalie blijft haar job in de privé doen, helpt waar mogelijk mee en zorgt de overige tijd voor Dries, hun 5-jarig zoontje.
De naam ‘Smet Petet’ is leuk gekozen. Smet is uiteraard de familienaam van Roy en Petet is hoe ‘patat’ in de streek wordt uitgesproken. Een wat ludieke naam voor een frituur, het mag wel.
Klanten kunnen ter plekke eten, hun bestelling mee huiswaarts nemen en ook kiezen om online een bestelling te plaatsen om die op een gekozen moment te komen afhalen. Die service is er maar om de klanten die in de zaak komen bestellen niet te laten wachten, wordt die online bestelmogelijkheid eerder beperkt gehouden.
Starten met de basis
Een frituur overnemen is op zich al een enorme investering, het stapsgewijs aanpakken is dan een goede beslissing. Roy en Nathalie beslisten om te starten met een basisaanbod maar daar wel een zekere specialisatie bij te nemen, de zogenaamde ‘Loaded Fries’, maar daarover later meer.
Voor het overige starten ze met de apparatuur, materiaal en meubilair dat voorhanden was in de frituur en dus tijd te nemen om na te denken over een nieuwe inrichting. Een wijze beslissing. Alles ziet er ook nog best mooi en bruikbaar uit.
Het zitgedeelte bestaat uit 30 zitplaatsen en het meubilair is zeker nog kwalitatief genoeg.
Het enige wat wel werd toegevoegd is een kinderhoekje met wat materiaal waar de kleinste klanten van de vaak bezoekende gezinnen zich kunnen uitleven. Veel moet het echt niet zijn om die kleine klanten te behagen.
De friteuse, een Florigo, werkt nog naar behoren en het onderhoud door firma Nys verloopt uitstekend. Deze bakwand kan nog even mee.
Roy en Nathalie verzorgen het materiaal tot in de puntjes. Wat Roy leerde over materialen in de opleiding zal in elk geval ook hier wel van pas komen.
De ramen werden vrijgemaakt van een massa stickers zodat nu een mooie lichtaanval de eetruimte binnenkomt en ook van buiten is het zicht er een stuk op verbeterd.
Naast het fotoboek, wordt het snackaanbod niet alleen weergegeven boven de friteuse maar ook in de koeltoog vooraan. Dat blijft volgens Roy nog steeds een belangrijke manier om klanten te tonen wat de mogelijkheden van de frituur zijn.
Naast de snacktoog is een drankenfrigo voorzien waar de klant zelf zijn drankje kan uithalen.
Klanten die ter plekke blijven eten worden aan tafel bediend, een mooie service!
Basisaanbod met specialisatie op Loaded Fries
Het is leuk als een frituur zich wat wil specialiseren op een speciaal aspect en hier zijn dat duidelijk de ‘Loaded Fries’. Momenteel zijn er al 17 verschillende mogelijkheden met leuke en speciale namen zoals Kapoentje, Curryeuzeneus en Smetje Petetje en eentje is genoemd naar de overleden opa van Nathalie, het André’ke.
De verschillende mogelijkheden worden op een heel mooie wijze voorgesteld via een presentatie boven de friteuse in het aanbodsgedeelte.
Maar om het de klanten wat makkelijker te maken, werd een heel mooi en overzichtelijk fotoboek aangemaakt, dat klanten kunnen inkijken om hun Loaded Fries te kiezen. Heel mooie foto’s, professioneel gemaakt door een nicht van Nathalie en in een soort uitbreidbaar menuboek voorzien. Het is eigenlijk een portfolio dat nog kan worden uitgebreid. De menuboeken werden gezien op Horeca Expo maar het idee erachter, om klanten deze service te bieden, is volledig ‘eigen idee’.
Voor de klant is het een absoluut hulpmiddel om tijdens het wachten eens in het fotoboek te bladeren en eens iets nieuws te proberen. De gerechten op de foto’s zien er supersmakelijk uit.
Ook het logo is leuk en hebben ze laten ontwerpen. Dat wordt onder meer gebruikt op de sociale media maar ook bedrukt op de papieren zakjes waarin de producten worden meegeven.
De Loaded Fries worden in een speciaal bakje voorzien. Een rond bakje waarin de inhoud lekker lang warm blijft. Dan was het zoeken naar een passend deksel maar dat bleek moeilijker te vinden. Je kan zoiets uiteraard niet meegeven met een gesloten deksel want dan wordt de inhoud toch wel heel slapjes eens de klant huiskomt. Roy ging op zoek naar een passende manier om toch de bovenkant van de Loaded Fries wat af te dekken en vond een cellofaantje dat ideaal was voor het doel. Daarna wordt dit product in papier verpakt en eens thuis is de inhoud nog superlekker. Soms is het dus al eens zoeken om een goede oplossing voor een probleem, maar voor Roy vormt dat geen issue. ‘Inventief’ is zeker een woord dat past bij hem en de zaak.
De Loaded Fries zijn verkrijgbaar in twee formaten: klein en middel.
Doel is dit aanbod nog wat uit te breiden met o.a. een wat pikantere versie en dus wordt het voor de liefhebbers onder de klanten uitkijken naar die lancering.
In het aanbod zitten ook wat producten voor vegi’s maar voor die doelgroep is het toch wat zoeken naar nieuwe, smakelijke producten.
Om nieuwe producten te vinden is het bezoeken van een horecabeurs ideaal en dan is de vaststelling dat er op snackgebied niet zoveel nieuwigheden worden gelanceerd.
Je kan ook niet alles gaan aanbieden, maar een beetje variatie is altijd wel interessant. Veel klanten blijven inderdaad wel altijd dezelfde snacks bestellen maar nieuwigheden zijn altijd leuk om wat variatie te brengen of eens wat vernieuwends, ook al blijven de meeste producten geen lang leven beschoren.
Lid van Best Frit
Van bij de start maakte Roy zich lid van ‘Best Frit’ wat betekent dat je van een groot aantal voordelen kunt genieten en dat ook de klant kan meegenieten.
De klant kan er van op aan dat hij/zij terecht komt in een frituur die hygiënisch tip-top in orde is want leden van Best Frit tekenen het ‘Charter van de Meester Friturist’ en zorgen ervoor dat ze aan alle geldende normen op gebied van vet, koeling, voorraad en het bijhouden van documenten voldoen. Eén keer per jaar krijgt elk lid een onverwacht bezoek om zich te bewijzen.
Niet alleen krijg je, als je frituur in orde is, een label dat je kan voorzien in je frituur, maar daarnaast organiseert Best Frit 4x per jaar een actie waar je als lid wel of niet aan kunt deelnemen. De klant vaart er wel goed bij want vaak gaat het om een gratis product. De klanten moeten zich dan ook wel eerst registreren bij Best Frit. Op de facebookpagina van Smet Petet is duidelijk te zien dat Roy wel voor deelname aan die acties kiest en waarom zou je ook niet?
Iets geven aan de klant is altijd leuk maar dat op je eentje organiseren is niet altijd zo simpel. Daarom vormt dit initiatief van Best Frit juist een heel goede aanzet. De aankondiging van de acties komen ook binnen op affiches met een QR-scan zodat het supermakkelijk is voor de klant om ervan te genieten. Ook dat materiaal is professioneel gemaakt en brengt eens wat anders in je zaak.
De facebookpagina is bovendien een voorbeeld van hoe je als frituur met dit sociale mediakanaal kan omspringen. Professioneel gebracht en voldoende nieuws om de klanten te blijven prikkelen.
Belangrijke troeven
Een frituur moet uiteraard zoveel mogelijk troeven nastreven, voor Roy en Nathalie zijn dit alvast de meest belangrijke:
- Kwaliteit: uitgebreid snackaanbod en professioneel gebakken frietjes snit 10 mm
- Snelle service
- Hygiëne: een absoluut paradepaardje
- Vriendelijk onthaal en bediening
- Goede planning
Klanten kunnen ter plekke bestellen of gebruik maken van de onlinetool. Om de klanten die ter plekke komen bestellen niet te lang te laten wachten, beperkt Roy die bestellingen wel wat in aantal per kwartier. Het is een deel van de service, maar het mag geen verplichting worden voor klanten om op die manier te bestellen.
Roy en Nathalie willen van deze gelegenheid gebruik maken om een aantal mensen te bedanken. Succes in een zaak kan je maar realiseren als je op een goed team kunt rekenen en dat kunnen ze hier zeker.
Roy en Nathalie werken samen met een aantal flexi’s en jobstudenten en dat loopt goed. Maar ook de ouders zijn van harte bedankt voor het feit dat ze altijd klaar staan om waar nodig te helpen. Een speciaal woord van dank gaat uit naar de klanten voor hun trouw en leuke commentaar.
De kleine Dries is de grootste reclamemaker van de frituur. Bijna jarig bij mijn komst en uitkijkend naar het traktaat voor de klasgenootjes: een heerlijk frietje!
Het is altijd leuk een friturist te interviewen met een visie en in Sint-Gillis-Waas vonden we er eentje!
Bedankt voor het interview!
Frituur Smet Petet
Kronenhoektraat 22
9170 Sint-Gillis-Waas
Voor de openingsuren: zie facebookpagina