Elektronisch factureren verplicht vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht om in B2B-relaties elektronisch te factureren. De datum van inwerkingtreding lijkt nog ver af, toch kan u best binnenkort al aan de slag gaan, zodat u tijdig in orde bent.

Wat is e-facturatie?

E-facturatie of elektronische facturatie slaat op de automatisering van het facturatieproces van a tot z. E-facturatie verzendt, ontvangt en verwerkt automatisch al je uitgaande en inkomende facturen.

Met andere woorden, eens het product of de dienst is geleverd, wordt de factuur zonder menselijke tussenkomst aangemaakt en verzonden. Aan de andere kant wordt ze op dezelfde manier ontvangen en verwerkt, dankzij beveiligde informaticatools en -processen. Een e-factuur is dus niet hetzelfde als een factuur die u aanmaakt in Word en dan achteraf als pdf naar uw klant verzendt via e-mail.

Via de website van de Belgische overheid omtrent e-facturatie vindt u hierover alle informatie terug. Deze website wordt door de overheid regelmatig geüpdatet.

Voor wie?

Het geldt voor alle ondernemingen, dus niet enkel voor horecaondernemingen.

Concreet

Als u momenteel al met een facturatie-toepassing werkt, neemt u best contact op met de leverancier om na te gaan of dit e-facturatie (zowel het verzenden als het ontvangen van e-facturen) ondersteunt.

Als u vandaag nog niet werkt met e-facturatie, dan zal normaal gezien uw boekhoudsoftware en/of die van uw boekhouder moeten worden aangepast. Dat zal mogelijks een extra kost/investering met zich meebrengen. Hieronder leest u meer over fiscale steunmaatregelen.

Werkt u momenteel nog niet met een e-facturatie-toepassing? Dan neemt u best contact op met uw boekhouder. Hij/zij zal u normaal gezien kunnen inlichten over verschillende toepassingen die bestaan om e-facturen op te maken, te verzenden en te ontvangen

Fiscale steunmaatregelen

Omdat het aanpassen en/of aanschaffen van een geschikte e-facturatie-toepassing waarschijnlijk kosten met zich zullen meebrengen, voorziet de overheid de volgende fiscale steunmaatregelen, die via uw boekhouder kunnen verwerkt worden:

  • Tijdelijke verhoogde kostenaftrek:
    Als u een abonnementsformule heeft voor uw boekhoudsoftware die e-facturatie toepast, dan kan u tijdelijk genieten van een verhoogde kostenaftrek van 120%.
    Deze fiscale steunmaatregel geldt niet alleen voor de periodieke kosten van e-factureringspakketten, maar ook voor de eventuele advieskosten voor de voorbereiding of operationalisering van de e-facturatie-plicht.
    U kan van deze fiscale steunmaatregel gebruikmaken vanaf aanslagjaar 2025 en tot en met aanslagjaar 2029.
  • Digitale investeringsaftrek:
    Als u een e-factureringspakket zou aankopen, dan kan u hiervoor geen gebruik maken van de hierboven vermelde tijdelijke verhoogde kostenaftrek, maar wel van de digitale investeringsaftrek.
    Dit betekent concreet dat u een percentage van de aankoopprijs eenmalig aftrekt van uw belastbare winst.
    Uiteraard kan u dit enkel doen in het belastbaar tijdperk van de aankoop.
    Deze digitale investeringsaftrek bedraagt 15,5% voor investeringen in digitale vaste activa in 2024 en 20% voor investeringen in digitale vaste activa vanaf 1 januari 2025.

Heeft u nog vragen over deze e-facturatieverplichting? Dan bent u bij uw boekhouder aan het juiste adres. Hij of zij is de specialist in (o.a.) facturatie en zal u het beste verder kunnen helpen.
https://www.horecavlaanderen.be